TCDC   Isan
อีสานมักม่วน
Humor & Fantasy


หมอลำ
 

SOCIAL HUMOUR Fun and commentary in the ‘mohlam’

หมอลำพื้น เป็นการละเล่นเพื่อความบันเทิงเริงใจหลักของคนอีสาน ในอดีตเป็นการเล่าเรื่องนิทานที่สอดแทรกคติพจน์ที่ผู้ใหญ่ไว้ร้องสอนเด็ก ได้มีการพัฒนาให้มีความสนุกสนานมากขึ้น จนเป็น หมอลำกลอน ซึ่งเป็นการเล่าเรื่องพื้นบ้าน หรือเรื่องวรรณคดีประกอบดนตรี และท่าลำ ต่างๆ ต่อมาได้พัฒนาให้กลายเป็นหมอลำคู่ ที่เป็นการโต้ตอบระหว่างชายหญิง ที่เป็นเรื่องเกี่ยวกับการชิงรักหักสวาท ที่คนดูชอบอกชอบใจ จนในปัจจุบันได้พัฒนาให้กลายเป็นหมอลำซิ่งและเพลงลูกทุ่งหมอลำ

  Whether it was love, morality, comedy, debate, or satire, the Isan ‘mohlam’ was a fun and open means of community dialogue. A highly adaptive medium, the village mohlam has kept its musical structure intact, even as it takes on urban audiences and contemporary issues. Accompanied by the ‘khaen’ reed mouth organ, early ‘mohlam peun’ or ‘mohlam klon’ was sung solo, with lyrics based around folk tales and humour. The ‘mohlam khoo’ and ‘mohlam phloen’ were duets, recounting love dramas.
With the influence of Western music, mohlam soon incorporated Western string instruments, and eventually a full backup band, with dancers. Nonetheless, urban audiences continue to be captivated by the unique tremolo technique of mohlam divas like Jindara Phoonlarp.


  Back         1   |  2   |  3   |   4         Next  

© 2005 Thailand Creative & Design Center. All Rights Reserved.