โลโก้สร้างเมือง

The Logo That Makes the City

เหมือนหรือต่าง
THE SAME, BUT DIFFERENT

โลโก้ I♥NY เพื่อแคมเปญการท่องเที่ยวรัฐนิวยอร์ก

หากเอ่ยถึงสัญลักษณ์ตัวแทนความเป็นนิวยอร์ก แน่นอนว่าโลโก้ I♥NY ที่ออกแบบโดยมิลตัน เกลเซอร์เมื่อปี 2520 คือหนึ่งในนั้น อันที่จริงตัวเกลเซอร์เองก็ไม่คิดว่าแคมเปญดังกล่าวจะประชาสัมพันธ์ไปนานกว่าสองสามเดือน แต่ความสำเร็จของโลโก้ตัวอักษรอเมริกัน ไทป์ไรท์เตอร์สีดำบวกหัวใจสีแดงบนพื้นขาวที่ยืนยาวมาเกือบสี่สิบปีที่อยู่ตั้งแต่บนเสื้อยืดไปจนถึงแก้วน้ำ คือบทพิสูจน์ของการรู้จักสะท้อนภาพลักษณ์อันเป็นมิตรแก่ผู้มาเยือนที่จับใจทั้งชาวเมืองนิวยอร์กและชาวโลกจนกลายเป็นสัญลักษณ์แทนความเป็นเมืองนิวยอร์กไปโดยปริยาย โดยในปี 2554 รัฐนิวยอร์กทำเงินจากการขายลิขสิทธิ์โลโก้ไปได้ถึงมากกว่า 1.83 ล้านเหรียญสหรัฐฯ* นับว่าไม่เลวเลยเมื่อคำนึงว่า เกลเซอร์ออกแบบโลโก้นี้ให้ทางการนิวยอร์กฟรีๆ โดยถือเป็นการบริการเพื่อสังคม

The I♥NY logo for New York tourism promotion campaign

Designed by Milton Glaser in 1977, the I♥NY logo is certainly the most popular of all the symbols for New York. Glaser expected the campaign to last for only a couple of months, but the logo, written in American Typewriter font in black and a red heart symbol on a white background, surpassed his expectation. It remains popular today, almost forty years later, and continues to appear on T-shirts and coffee mugs. Using the friendly image to represent the city has proved to be a major success since the logo has caught on with the New Yorkers as well as the visitors from all over the world, and it has now become an unofficial symbol of New York City. In 2011, it brought in over $1.83 million* in licensing fees for the State of New York -- which is not bad at all, since it was designed as a pro bono work for the state.

* as reported by the Empire State Development Corp.