Creative Knowledge

« Back to Result | List

Creative Space Workshop : Walking Talking โดย designLAB

เรื่อง : อาศิรา พนาราม

designLAB Know What.jpg

designLAB บริษัทออกแบบนิทรรศการและพิพิธภัณฑ์อันดับต้นๆ ของเมืองไทย มองว่างานออกแบบนิทรรศการไม่ใช่แค่การออกแบบโครงสร้างหรืองานกราฟิก แต่ต้องเน้นถึงความเข้าใจในเรื่องราวและมีทักษะการเล่าเรื่องผ่านมุมมองที่แตกต่าง สองสิ่งนี้จะส่งผลให้งานนิทรรศการสามารถเผยถึงสิ่งที่คนมองข้ามและจับใจคนดูได้อย่างอยู่หมัด

“ปิดตาชมเมือง” โชคชะตาพาไปหาของดี
ครั้งนี้ designLAB ได้ชวนผู้เข้าร่วมเวิร์กช็อปเดินทางสัมผัสกับประสบการณ์ตรงในหัวข้อ “ปิดตาชมเมือง” พร้อมฝึกฝนการมองหาประเด็นที่จะนำไปสู่การเล่าเรื่องได้ ทำเลที่พวกเขาเลือกคือย่านเยาวราช เจริญกรุง และทรงวาด ซึ่งเป็นย่านเก่าอันอุดมไปด้วยวัฒนธรรมของกรุงเทพฯ ส่วนที่ว่า “ปิดตา” นั้นไม่ใช่ปิดจริง แต่เป็นเงื่อนไขที่ทาง designLAB มอบให้กับผู้เข้าร่วมเวิร์กช็อปว่าพวกเขาไม่สามารถเลือกเดินได้ตามใจ แต่จะต้องใช้เครื่องมืออื่นๆ เช่น การโยนเหรียญ หรือทอยลูกเต๋า เพื่อช่วยตัดสินใจในการเลี้ยวซ้าย - เลี้ยวขวาในทุกแยกที่เจอ  designLAB เชื่อว่าเส้นทางที่คาดเดาไม่ได้เช่นนี้จะนำพาผู้เดินไปสู่เส้นทางใหม่ๆ และทำให้พบกับสิ่งที่ “คาดไม่ถึง” ซึ่งจะกลายมาเป็นวัตถุดิบชั้นดีในการเล่าเรื่องได้

ในการเดินสำรวจ ผู้เข้าร่วมเวิร์กช็อปจะจับคู่กันเลือกเส้นทาง โดยทุกคู่ถูกกำหนดให้เดิน 2 รอบ รอบแรกเพื่อเก็บเกี่ยวทุกสิ่งที่เห็นและสร้างกรอบการเล่าเรื่อง (การเก็บข้อมูลทำได้หลายวิธี เช่น สเก็ตช์ภาพ ถ่ายภาพ สัมภาษณ์ อัดเสียง อัดวิดีโอ ฯลฯ) ส่วนรอบที่สองคือเดินเก็บข้อมูลตามกรอบที่วางไว้ เพื่อนำมาใช้ออกแบบ “แผนที่นำเที่ยวมุมใหม่” 

จาก “ข้อมูล” สู่ “แผนที่มุมใหม่”
เมื่อเสร็จสิ้นการเดินเก็บข้อมูล ในช่วงบ่ายผู้เข้าร่วมเวิร์กช็อปได้นำสิ่งที่ค้นพบมาพัฒนาเป็น “ไอเดีย” ในการออกแบบแผนที่ ซึ่งทาง designLAB ได้ให้คำแนะนำว่า ในกรอบเวลาอันจำกัดนักออกแบบต้องหัดคัดกรองข้อมูลและจับประเด็นหลักมาเล่าเพียง 1 ประเด็นเท่านั้น 

โดยหนึ่งในตัวอย่างผลงานที่น่าสนใจก็คือ แผนที่ “ประวัติศาสตร์ที่คุณไม่รู้บนถนนเจริญกรุง” ผู้เข้าร่วมเวิร์กช็อปคู่นี้ได้เดินสำรวจเส้นทางเจริญกรุงฝั่งใต้ จนได้พบกับบ้านเก่าหลังงามอายุ 200 ปี (ของเจ้าสัวที่สืบสกุลมาถึงรุ่นที่ 8) รวมไปถึงศาลเจ้าโบราณ ตึกธนาคารแห่งแรกในประเทศไทย ฯลฯ พวกเขาได้นำข้อมูลเหล่านี้มาสร้างสรรค์เป็น “เส้นทางประวัติศาสตร์” เพื่อนำเสนอคุณค่าที่ซ่อนเร้นอยู่ภายใต้ “ฉากอาคารพาณิชย์” บนถนนเจริญกรุง

ทาง designLAB ยอมรับว่าผลงานในเวิร์กช็อปนี้มีความสนุกและดีเกินคาด พร้อมทิ้งท้ายว่า “ของทุกอย่างก็อยู่ตรงนั้นอยู่แล้ว ขึ้นอยู่กับว่าเราจะเปิดตามองเห็นมันได้มากแค่ไหน”

designLAB Know What 2.jpg

Walking Talking by designLAB
Writer : Asira Panaram

DesignLAB, one of Thailand’s leading exhibition and museum design companies, thinks that exhibition designing is not simply structure or graphic design, but also entails a deep understanding of the story being told as well as the skills in telling the story through new perspectives. It is these latter two that will enable an exhibition to shed light on what people usually ignore as well as touch its audience’s heart.

“The Blindfolded City Exploration” Fate to Fortune
In this workshop, designLAB took the workshop participants out to explore the city to hone their ability to look for things that would make good stories. Yaowarat, Charoen Krung, and Songwad areas, part of the city well-steeped in history, were chosen as the venues. The twist was that they had to venture on the exploration ‘blindfolded,’ but only metaphorically, of course. That is, the blindfold represented the conditions that designLAB subject the participants to representing the conditions that designLAB gave the participants. That is, the participants were not allowed to choose their own paths based on what they saw, but they had to surrender their fate to coin flipping or dice rolling in dictating next turn at every intersection. DesignLAB believed that these unplanned and unpredictable journeys would lead the workshop participants through new routes and bring them to ‘the unexpected’ that  would make great material for storytelling.

In the exploration, the workshop participants had to pair up and choose the route. Every pair had to walk the route twice. The first round was to be devoted to collecting everything they saw (by various means such as sketching, taking photos, interview, sound recording, video recording, etc.) and shaping the story framework while the second round allowed the participants to glean any additional information they needed for their ‘never-before-seen’ maps. 

From ‘information’ to ‘Never-before-seen Map’
After the information collection had been completed, the workshop participants spent the afternoon translating what they had discovered into ideas for their map designing. DesignLAB also suggested that within the limited amount of time, the designers had to whittle their ideas down to only one main topic.   

One of the interesting finished products was the ‘Unknown history of Charoen Krung Road’ Map, which featured interesting sites along the Lower Charoen Krung road that the designers discovered through serendipity, such as an exquisite 200-year-old house (passed down for eight generations), an old shrine, the first bank office building in Thailand, etc. The pair employed this information to create a ‘historical route’ and present the hidden values behind ‘commercial building scene’ of Charoen Krung Road.

designLAB admitted the maps came out more fascinating and better than they had expected. “Everything is already out there. Whether we can see it depends on how wide we can open our eyes” designLAB added at the end.


« Back to Result

  • Published Date: 2013-12-06
  • Resource: www.tcdcconnect.com