Creative Knowledge

« Back to Result | List

Creative Space Workshop : HAND HEAD HEART โดย Propaganda

เรื่อง : จินตนา ชูพรมวงษ์

Propaganda (1).jpg

คุณสาธิต กาลวันตวานิช ผู้ก่อตั้งและครีเอทีฟไดเร็กเตอร์ของ Propaganda เริ่มเล่าถึงที่มาของชื่อเวิร์กช็อป “Hand Head Heart” ว่าเกิดจากการที่นักออกแบบสมัยใหม่หันไปพึ่งพาคอมพิวเตอร์จนหลงลืมการทำงานด้วย “มือ” ซึ่งถือเป็นวิธีการที่เชื่อมโยง “ความคิด” เข้ากับ “จิตใจ” และ “กายภาพ” ได้ดีที่สุด  

เวิร์กช็อปครั้งนี้ถูกแบ่งออกเป็น 3 ช่วงด้วยกัน ได้แก่  
1. ช่วงพัฒนาแนวคิด ผู้เข้าร่วมเวิร์กช็อปได้รับโจทย์จากการจับฉลากของ 2 อย่าง จากนั้นก็ให้หาเหลี่ยมมุมต่างๆ จากสิ่งของในโจทย์ เพื่อสร้างเป็นแนวคิดและนำเสนอเป็นภาพสเก็ตช์ของผลิตภัณฑ์ใหม่ 1 ชิ้น
2. ช่วงทำ Mock up เป็นการนำแบบสเก็ตช์ที่ได้มาสร้างเป็น Mock up ครั้งแรก จากนั้นทีมงาน Propaganda ก็จะคัดเลือกไอเดียผลิตภัณฑ์ที่ดีที่สุด 5 ชิ้น (จากทั้งหมด 10 ชิ้น) มาพัฒนาเป็นงานต้นแบบต่อไป
3. ช่วงสร้างงานต้นแบบ ผู้เข้าร่วมเวิร์กช็อปจับคู่กันเพื่อพัฒนาผลงานต้นแบบ โดยสามารถต่อยอดจากไอเดียเดิม หรือค้นหาความสัมพันธ์ใหม่ๆ เพื่อสร้างเป็นชิ้นงานต้นแบบที่ใกล้เคียงความจริงที่สุด

ตลอดเวิร์กช็อป แนวคิดสำคัญที่ทาง Propaganda พยายามนำเสนอกับทุกคน มีดังต่อไปนี้
1. Fun follows Function หมายถึงเมื่อเราออกแบบผลิตภัณฑ์ชิ้นหนึ่งให้มีฟังก์ชั่นที่ดีเยี่ยมได้แล้ว เราก็น่าจะใส่ความจรรโลงใจหรือความสุขในระหว่างการใช้ผลิตภัณฑ์ให้กับผู้บริโภคด้วย 
2. จับแพะชนแกะ คือการหาเหลี่ยมมุมและสร้างความสัมพันธ์ระหว่างของสองสิ่งที่ต่างกันแบบสุดขั้ว ยกตัวอย่างเช่น ถ้าเรามองแก้วน้ำแบบตรงๆ ทื่อๆ มันก็เป็นได้แค่ที่ใส่น้ำกิน แต่ถ้าเรามองมันด้วยเหลี่ยมมุมที่มากกว่านั้น แก้วก็อาจกลายเป็นที่ใส่ปากกา เป็นแก้วที่แตก ฯลฯ และเมื่อเราพบเหลี่ยมมุมที่น่าสนใจแล้ว ก็ให้เรานำมันไปจับคู่กับเหลี่ยมมุมแปลกๆ ของสิ่งอื่น วิธีการนี้จะนำมาซึ่งไอเดียของผลิตภัณฑ์ใหม่ที่น่าสนใจ นอกจากนั้น ในกระบวนการนี้ตัวนักออกแบบเองต้องทำหน้าที่เป็นเหมือน “สถาปนิกประสบการณ์” คือต้องออกแบบประสบการณ์ใหม่ให้ผู้ใช้สัมผัสได้ด้วยว่า “ผลิตภัณฑ์ชิ้นนี้ไม่ได้มีแค่คำตอบเดียว” 
3. สร้างแรงบันดาลใจ แรงบันดาลใจมีอยู่รอบตัวและสามารถเกิดขึ้นได้ตลอดเวลา ทั้งจากอารมณ์ที่มากระทบจิตใจ ความเหงา ความกลัว ความแร้นแค้น เพลงโปรด หรือแม้กระทั่งคำภาษาไทยที่มีความหมายหลายอย่าง ยกตัวอย่างเช่น เพลง “ไม้ขีดไฟกับดอกทานตะวัน” ได้นำไปสู่ไอเดียผลิตภัณฑ์ Match lamp หรือคำว่า “ลิ้นชัก” (ลิ้น+ชัก) ได้นำไปสู่ไอเดียแป้นเทป Mr.P One Man Try
4. การตัดทอน ความสวยงามลงตัวของผลิตภัณฑ์เกิดจากการตัดทอนรายละเอียดที่ไม่จำเป็นออกไป ยกตัวอย่างเช่น สิ่งที่บ่งบอกเพศของ Mr.P ก็ไม่จำเป็นต้องลงรายละเอียดจนดูอุจาดตา อย่าลืมว่าแม้เราจะต้องการใส่อารมณ์ขันแต่ก็ต้องไม่ลืมเรื่องความสวยงามด้วย  

ในช่วงสุดท้าย กรรมการทั้งห้าท่านของเวิร์กช็อปต้องตัดสินผลงานที่โดดเด่นที่สุดทั้งในแง่ความคิดสร้างสรรค์ การใช้งานจริง และศักยภาพในการผลิตและการขาย ซึ่งผลงานที่ได้รับคัดเลือกก็คือ “ที่ตบยุงรูปยุงพร้อมที่ห้อย และยากันยุงแบบฉีดตรงด้ามจับ” จากโจทย์ “ยุง + ส้อม” นั่นเอง

Propaganda (2).JPG

HAND HEAD HEART by Propaganda
Writer: Jintana Choopromwong

Satit Kalawantavanich, a founder and creative director of Propaganda, told the story of the title ‘Hand Head Heart’ that it came from seeing new generation of designers turn to rely on computer so much that they forget to work with their ‘hands’ which is the best way to connect with ‘Head’ and ‘Heart’.

This workshop was divided into three sessions:
1. Idea development period The workshop participants got the assignment by drawing lots for 2 items then looked for ideas from these items to create concept and present as sketch design for a new product.
2. Mock up period Bringing the sketch to create first mock up then Propaganda team selected 5 pieces of the best product idea (from 10 pieces) to be developed as product model.
3. Product model production period The workshop participants paired up for a team to produce a product model which could be developed further from the original design or looked for new relations to create the model that resemble the real product as much as possible.

Throughout the workshop, the main idea that Propaganda aimed to present to everyone are as followed:
1. Fun follows Function. If we created a product with excellent function, we should pay attention to enhance a pleasure while using a product for consumers as well. 
2. Unexpected Mix and Match. Try to find new angle in things and connect two things that are extremely different. For example, if we look at the glass of water uprightly, it is just a water container. But if we look at it with new angle, the glass could turn to a case of pencil, for instance. Then when we find the interesting angle, we match it with new angle of another thing. This will lead to interesting idea for new product. Moreover, in this process, designer must act like ‘experience designer’ which means to design new experience for user to recognize ‘this product does not have only one answer’.
3. Find Inspiration. Inspiration is all around and can happen at any time, from the emotional impact, loneliness, fear, poverty, favorite song to even Thai words, for example, the song ‘A match and a sunflower’ led to the idea of ‘Match lamp’ product or Thai words ‘Lin-Chak’ (a drawer) led to the idea of ‘Mr.P One Man Try’ a tape dispenser (in Thai, Lin means tongue, Chak means pull).
4. Shortening. The beauty and balance of product arise from cutting off unnecessary details, for example, a sexual organ of Mr.P product does not have to go into details to cause impoliteness. Although we want to add a sense of humor to our product but it should not lack of the charm as well.
 
In the end, the five experts of the workshop judged the most prominent work from the workshop participants, in terms of creativity, practical use and potential in production and sale. The selected product was ‘An electrical flyswatter in mosquito shape with the hanger and mosquito spray at the handle’ from the assignment topic of ‘mosquito and fork’.


« Back to Result

  • Published Date: 2013-07-18
  • Resource: www.tcdcconnect.com