Creative Knowledge

« Back to Result | List

Creative Space Workshop : Creative Art Workshop โดย WORKPOINT

เรื่อง : กิรญา เล็กสมบูรณ์

page.jpg

“อย่าไปดูว่าเขาทำอย่างไร ให้ดูว่าเขาคิดอย่างไร” คือมุมมองที่สะท้อนได้เป็นอย่างดีถึงสปิริตการทำงานของเวิร์คพอยท์ เอ็นเตอร์เทนเมนท์ องค์กรสร้างสรรค์ที่มีบุคลากรรวมกันไม่ถึงห้าร้อยคน แต่มี “ครีเอทีฟ” อยู่เกือบร้อยคน !

เวิร์กช็อปครั้งนี้เริ่มต้นด้วยการแบ่งปันความสนใจส่วนตัวของผู้เข้าร่วมเวิร์กช็อป สลับกับการถ่ายทอดประสบการณ์ของครีเอทีฟรุ่นใหญ่ ทั้งจากสายการผลิตรายการโทรทัศน์และสายละครซิทคอม 

สมุทร น่วมเศรษฐี หัวเรือใหญ่ฝั่งละครซิทคอมเล่าว่า ซิทคอมที่ดีคืองานที่ทำให้ “คนดูน้ำตาไหลแล้วกลับมาหัวเราะได้อีก” จากนั้นเขาก็ทยอยตอบคำถามสำคัญๆ จากผู้เข้าร่วมเวิร์กช็อป เช่นว่า หัวใจของซิทคอมคืออะไร วัตถุดิบในการคิดรายการโทรทัศน์มาจากไหน บทมีไว้ทำไม ฯลฯ สรุปได้ว่า “ละครซิทคอม” ไม่ได้มีไว้เพื่อให้คนดูขำอย่างเดียว แต่แก่นแท้ของเนื้อหาก็เป็นสิ่งที่สำคัญไม่แพ้กัน 

ด้วยว่าเป้าหมายของเวิร์กช็อปครั้งนี้คือการ “ทำจนเห็นผลงาน” ดังนั้น การบ้านจึงเป็นสิ่งที่ผู้เข้าร่วมเวิร์กช็อปต้องทำทุกวัน จากการแบ่งปันเรื่องราวในวันแรก สืบเนื่องสู่การสอนเขียนบทและคิดรายการในวันที่สอง สู่การฝึกประสบการณ์ในสตูดิโอจริงในวันที่สาม และปิดท้ายด้วยการนำเสนอรายการที่แต่ละคนสร้างสรรค์ขึ้นในวันที่สี่และห้า 

The Result
ผลลัพธ์จากความทุ่มเทของทั้งทีมวิทยากรและผู้เข้าร่วมเวิร์กช็อปได้นำไปสู่ผลงานความคิดสร้างสรรค์ชั้นดี 21 ชิ้น ยกตัวอย่างเช่น 
1. “The Wedding โสด สุข สนุกสนาน” ซิทคอมอารมณ์สนุกที่มีตัวละครหลักเป็นหนุ่ม Wedding Planner (ผู้ชื่นชอบการปล่อยมุขเสี่ยว) กับแฟนสาวช่างภาพ (ผู้เกลียดมุขเสี่ยว) รวมไปถึง “เจ้ห่าน” ทีมงานเกย์ที่ชอบแต๊ะอั๋งว่าที่เจ้าบ่าว โดยตัวละครเหล่านี้จะร่วมกันนำเสนอเรื่องราวความวุ่นวายและสนุกสนาน ผ่านฉากหลังของงานแต่งงานหลากหลายรูปแบบ
2. เรียลลิตี้โชว์ “สวนสนุก” ที่รวมเอา “เกมปลูกผักในโลกออนไลน์” เข้ากับความสนใจในเรื่อง “เกษตรอินทรีย์” ของครีเอทีฟ รายการนี้จะใช้เวลาออกอากาศเพียงครั้งละ 5 นาที ในช่วงเช้า กลางวัน และเย็น เพื่อติดตามภารกิจปลูกผักของเหล่าเซเลบฯ ที่มาร่วมรายการ 
3. วาไรตี้โชว์ “แก้กันได้” ที่สร้างสรรค์ขึ้นจากปัญหาโลกแตกของอาชีพสถาปนิกเมื่อต้องเผชิญกับ “ศาสตร์ฮวงจุ้ย” ที่ไม่คล้องจองกับการออกแบบ แนวคิดสำคัญของรายการนี้คือการเปลี่ยนปัญหาให้เป็นความสนุก พร้อมกับยืนยันว่าทุกอย่างแก้ไขได้ด้วยมุมมองสดใหม่

เคล็ดวิชาครีเอทีฟ
เวิร์กช็อปที่อัดแน่นทั้งภาคทฤษฎีและภาคปฏิบัตินี้ปิดท้ายด้วยการถ่ายทอดเคล็ดลับวิชาของ “ประภาส ชลศรานนท์” ครีเอทีฟนักคิดอันดับหนึ่งของเมืองไทย ซึ่งมีดังต่อไปนี้ 
- ทำตัวเป็นคนดู - เขียนไดอารี่  - อ่านหนังสือเยอะๆ - คิดเรื่อยๆ คิดทุกมุม - อย่าอวดดี แต่จงอวด “ของดี” - “โง่” ให้เต็มที่ เหมือนแก้วน้ำที่ไม่เคยเต็ม - มองหาสิ่งที่อยู่ในตัวเรา คิดรายการจากสิ่งที่ตัวเองเชี่ยวชาญที่สุด - ครีเอทีฟเป็นเรื่องของการสื่อสาร คนสื่อสารเก่งจะเป็นครีเอทีฟที่เก่ง - คนทำรายการทีวีที่ดีคือคนที่ทำสิ่งเดิมๆ ให้ไม่เหมือนเดิม - เจ็ดนาทีแรกคือระยะเวลาที่ตัดสินว่ารายการจะอยู่หรือไป (ทำอย่างไรก็ได้ให้คนดูไม่เปลี่ยนช่องใน 7 นาทีแรกนี้)
- บทละครต้องคิดเผื่อคนดู (ที่ดูบ้างไม่ดูบ้าง) ดังนั้นกลวิธีในการสร้างบทคือต้องทำให้ไม่น่าเบื่อและเผื่อคนดู เช่น จะเล่าย้อนอย่างไรให้ไม่น่าเบื่อ
- ความพยายามอยู่ที่ไหน ความพยายามอยู่ที่นั่น ส่วนความสำเร็จจะรออยู่ที่หลุมฝังศพ ถ้าคิดได้อย่างนี้ความสร้างสรรค์จะไม่มีวันหมดเลย

IMG_4929.JPG

Creative Art Workshop by WORKPOINT
Writer :Kiraya Leksomboon 

“Don’t look for what they did, look for how they think”, this is a good reflection of working spirit of Workpoint Entertainment. This creative organization has a number of employee less than 500 people with 100 of them as “creative”!

This workshop started from sharing personal interests of workshop participants and sharing experiences of guest creatives, from television program production line and sitcom production line.

Samut Nuamsetti, an expert of the sitcom line said that the good sitcom is a kind of job that can “make people cry, and make them laugh again”. After that Samut answered questions from the participants; for example, what is the key point of sitcom, where the raw materials in creating a television program come from, etc. In conclusion, “sitcom” is not only aimed to be funny, its content is also an important part.

The goal of this workshop was “to work until you get the result”. So, the participants received homework every day; from the story sharing on the first day, to the script writing practicing and thinking of television program in the second day, as well as practicing their direct experiences in the real studio in the third day, and ended with the program presentation of each participants in the fourth and the fifth day.

The Result
The results f both guests and participants are 21 programs of creation ideas, for example:
1. “The Wedding: Single, Happy and Fun” sitcom, the main characters are a wedding planner guy (who loves to tell absurd joke), his photographer girlfriend (who hates absurd joke), including Jae Han, a gay-staff who always take advantage of the groom-to-be. These characters together show a mess and fun stories through a background of several wedding ceremonies. 
2. “Fun Garden” reality show, it is a combination of “growing vegetable online game” and creative’s personal interest in “organic farming”. The show will be broadcasting for only five minutes in the morning, afternoon and evening to check on the vegetable-growing mission of participating celebrities.
3. “Can Fix” variety show, inspired from the major problem of many architect when facing unmatched “Feng Shui” with design. The key concept of this variety show is to change problem into fun, and insists that everything can be fixed by new and fresh aspects.

Creative’s Secrets
This workshop that was packed with both theoretical and practical part was closed with creative’s secrets by Prapas Cholsaranon, a famous creative thinker of Thailand. The creative’s secrets are as following:
– Act as an audience – write a journal – read a lot of books – keep thinking in every aspect – don’t show off, only show your good stuff – be a “fool” like a un-full cup – seek from the inside, think of the show from what you are good at – creative is about communication, a good communicator will be a good creative – a good television program producer is a person who can create an old plot in new means.  The first seven minutes is the judgment period whether to watch the show or not (do whatever to make the audiences stay on the show, and not switch to other channels)    
– A drama script must pay attention to the audiences (who sometime watch and sometime not), so the script writing strategy is to make it not boring and think for the audiences such as when telling background story.
– Where there’s a will, there’s a will; a way is wait at the grave. If you believe in this quote, creative ideas will never come to the end.




« Back to Result

  • Published Date: 2013-08-13
  • Resource: www.tcdcconnect.com