Creative Knowledge

« Back to Result | List

ต่อยอดสินค้าทำมือสู่ตลาดทำกิน : ต่อยอดจินตนาการแห่งลวดลาย

เรื่อง : อาศิรา พนาราม

PATTERN1

ความหลงใหลในลวดลายที่มีรูปแบบต่อเนื่องกัน (Pattern) การตัดฉลุ และการพับกระดาษ จูงใจให้สมฤดี ดอยแก้วขาว ทำงานศิลปะนิพนธ์เป็นหนังสือ Pattern Design by Paper Cuts ที่รวมลวดลายต่างๆ พร้อมวิธีพับและตัดฉลุที่เธอออกแบบเองทั้งหมด งานออกแบบของสมฤดีนั้นมีลวดลายสวยงามน่ารักมากมาย แบ่งออกเป็นกลุ่มลายประเภทต่างๆ โดยเธอมีความฝันอยากจะต่อยอดศิลปะนิพนธ์ชิ้นนี้ให้เป็น “หนังสือพร้อมแผ่น CD” เพื่อวางขายจริง (ให้คนทั่วไปได้ซื้อแพทเทิร์นเหล่านี้ไปใช้งานจริง) อย่างไรก็ดี เส้นทางฝันนี้ของเธอมีขวากหนามอยู่ที่การผลิตซึ่งมีต้นทุนสูง อีกทั้งยังต้องคำนึงถึงการจัดจำหน่ายอีกด้วย

สมฤดีตัดสินใจลองนำผลงานแพทเทิร์นน่ารักๆ มาเข้าร่วมเทศกาลปล่อยแสง และมันก็เข้าตาขวัญหทัย ตัณฑ์เกยูร ผู้ดูแลโครงการต่อยอดสินค้าทำมือสู่ตลาดทำกินในทันที ขวัญหทัยมองว่า แพทเทิร์นที่สมฤดีออกแบบมานั้นล้วนมีศักยภาพในการนำไปต่อยอดเป็นสินค้าอื่นๆ ได้มากมาย แต่ที่สำคัญคือเธอต้องดึงจุดเด่นในความเป็น “แพทเทิร์น” ออกมา เพราะสิ่งที่เธอทำมันไม่ใช่แค่ลวดลายที่สวยงามเท่านั้น

พับ ตัด ฉลุ มาเป็นการ์ด
เพื่อให้ใกล้เคียงกับความหลงใหลในเอฟเฟ็กท์ของกระดาษตัดฉลุ ขวัญหทัยจึงแนะนำให้สมฤดีออกแบบโปสการ์ดและสินค้าที่มีลูกเล่นของการพับ ตัด ฉลุ ตามที่เธอถนัด ยกตัวอย่างเช่น
- การ์ดเปล่าๆ ที่พับไปมาได้ ซึ่งอาจจะแฝงคำพูดที่ลูกค้าจะสามารถสื่อสารกับตัวสินค้าได้
- การ์ดที่มีลูกเล่น เช่น ตัดฉลุเป็นคำพูดต่างๆ หรือเป็นคำอวยพรตามเทศกาล
- ขายความซับซ้อนของกระดาษ ไม่ว่าจะเป็นการ์ดที่สามารถดึงเล่นได้หรือแปะรูปได้
- ลองนำลายเหล่านั้นมาออกแบบลงบนวัสดุใหม่ เช่น แผ่นยาง หรือ ซิลิโคน แล้วใช้เลเซอร์ตัดเป็นที่รองแก้ว เป็นต้น

สมฤดีนำคำแนะนำเหล่านี้ไปออกแบบมาเป็นการ์ดสำหรับเทศกาลต่างๆ เช่น Merry Christmas, Happy Birthday และ Happy Father’s Day โดยการ์ดเหล่านี้ใช้เทคนิคการตัด ดึง มีเลเยอร์เป็นลูกเล่น ซึ่งออกมาน่าประทับใจจนน่าจะทดลองใช้กับวัสดุอื่นด้วย (เพื่อขยายรูปแบบผลิตภัณฑ์เพิ่มขึ้น) เช่น ใช้กับผ้าสักหลาด เพื่อทำเป็นที่วางแก้วหรือผ้ารองจาน ใช้กับซิลิโคน เพื่อทำเป็นเครื่องประดับอื่นๆ เช่น แถบข้อมือหรือที่คาดผม โดยขวัญหทัยบอกให้สมฤดีพยายามรักษาแพทเทิร์นเอาไว้ในสินค้าทุกรูปแบบ (เพื่อให้เกิดความเชื่อมโยงเป็นแบรนด์เดียวกัน) แต่ทั้งนี้ทั้งนั้นการขยายประเภทสินค้าก็ต้องคำนึงถึงต้นทุนในการผลิตสินค้าด้วย

ในระหว่างที่สมฤดีกำลังปรับการ์ดอวยพรของเธอให้ลงตัวนั้น ขวัญหทัยได้แนะนำให้เธอพบกับผู้ผลิตสินค้าประเภทโฟม EVA ซึ่งเป็นการจับคู่นำความต้องการ 2 ด้านมาเจอกัน (นั่นก็คือ นักออกแบบที่ต้องการไอเดียมาลงในวัสดุใหม่ และผู้ผลิตที่ต้องการสินค้าใหม่) ทั้งสองฝ่ายจึงได้ปรึกษากันถึงความเป็นไปได้ในการออกแบบและผลิตที่รองแก้วและที่รองจาน ซึ่งต้องใช้วัสดุ EVA ที่มีความหนาไม่มาก และลวดลายต้นแบบต้องไม่ละเอียดเกินไป (เพราะในกระบวนการผลิตต้องทำใบมีดขึ้นใหม่เพื่อเป็นบล็อคตัด)

PATTERN2

นอกจากนั้นขวัญหทัยยังเสนอให้สมฤดีเอาลายแพทเทิร์นต่างๆ ไปผลิตเป็นกระดาษห่อของขวัญและสติกเกอร์ตกแต่งผนัง โดยเธอได้ลองทำสติ๊กเกอร์เป็น 2 แบบ คือ 1.ลายขนาดใหญ่ สำหรับติดประดับตกแต่งห้อง และ 2. ลายขนาดเล็ก สำหรับเป็นลวดลายสกรีนลงบนแก้ว ซึ่งขวัญหทัยก็ประทับใจกับงานทั้งสองแบบไม่น้อย

เรื่องลายและดีไซน์นั้นผ่านฉลุย แต่กว่าจะสำเร็จออกมาเป็นสินค้าขายจริงได้นั้น สมฤดีต้องจัดการกับเรื่องการผลิตอีกมากมาย ตั้งแต่เลือกผู้ผลิต ดูราคา เทคนิค วัสดุ ความคงทน ความยากง่ายในการนำไปใช้งาน ฯลฯ ซึ่งในที่สุดเธอก็สอบผ่านมาได้ สินค้าชุดแรกจาก Paper cuts จึงสำเร็จออกมาเป็นการ์ด แก้ว และสติกเกอร์ ประมาณ 10 แบบ ซึ่งมีวางขายแล้วที่ The Shop @ TCDC

ปัญหาสำคัญในการต่อยอดสินค้าฯ จากไอเดียสุดบรรเจิดหลายๆ ชิ้นนั้นมักอยู่ที่เรื่อง “ต้นทุนการผลิตจริง” ซึ่งหากนักออกแบบต้องการให้ผลงานมีความอลังการเทียบเคียงกับความฝัน ก็ต้องใช้เงินลงทุนสูงมาก นักออกแบบหน้าใหม่หลายคนยังไม่เคยเผชิญกับความจริงข้อนี้ จึงต้องอาศัยเวลาในการทำความเข้าใจ และเรียนรู้ถึงปัญหาต่างๆ ที่อาจเกิดขึ้นในกระบวนการผลิต โครงการต่อยอดฯ ครั้งนี้จึงเหมือนเป็นโรงเรียนฝึกหัด ให้พวกเขาได้เรียนรู้เรื่องการผลิตและการพัฒนาสินค้าจริง โดยเริ่มจากการผลิตสินค้าที่ควบคุมได้ง่ายก่อนเพื่อเตรียมตัวสำหรับการขึ้นสังเวียนตลาดทำกินของจริงในอนาคต

ที่ปรึกษาโครงการ : ขวัญหทัย ตัณฑ์เกยูร ผู้จัดการร้าน The Shop @ TCDC

Handmade to Profit: leveraging the imagination of the patterns
Story: Asira Panaram

The passion in patterns, dye cut and origami had inspired Somruedee Doikaewkao to create a book entitled Pattern Design by Paper Cuts for her art thesis. It’s a collection of various original patterns with folding and dye cutting instructions, all designed by herself. The entire thick volume contains various amazing designs in different categories. Her dream to leverage her art thesis was to publish a book with included CD, so the buyers can really use these patterns. But this dream has a major pitfall since it requires high investment, and requires her to think about distribution as well— putting a halt on her publishing idea.

Once her wonderful work was exhibited in the Ployseang Festival, and caught the eyes of the “Handmade to Profit” workshop supervisor. Somruedee’s patterns hold lots of potentials to leverage into products with more mass appeal. But most importantly, she needs to bring out the unique strength of the patterns, since her work is not just some pretty patterns.
Fold, cut, dye cut into cards

To make it as close as her intension to achieve the effect of paper cut patterns, Kwanhathai advised Somruedee to design postcards and products with the fold-cut-dye cut gimmick that she is so skilled at. For example:
- Blank cards that can be folded and can incorporate appropriate messages
- Cards with gimmick such as die-cut messages or festive greetings
- Selling intricacy of the paper, can be pop-ups or image attachments
- Taking the patterns and transfer into new materials such as rubber, silicone and laser cut into coasters for example

Somruedee took the advices and developed them into seasons’ greeting cards such as Christmas, Birthday and Father’s Day cards, all with cut and pull technique and layering as gimmick which gives amazing effect that can be extended to other materials for new product line up. Materials such as felt for making coasters or placemat, silicone for accessories such as wristbands and headbands by trying to maintain the patterns in all products developed to continue the concept linkage within the same brand. However, cost of production must be considered when extending the product line.
During the time Somruedee was refining the greeting cards, Kwanhathai introduced her to manufacturers of EVA, a type of polystyrene. Kwanhathai had brought together 2 demands together, designer who wishes to put new ideas on new materials, and a manufacturer who wants new products. Together they consulted the possibilities of producing coaster and placemat that requires thin EVA or it could be attached onto another material such as suede or velvet. But the pattern mustn’t be too intricate because a new blade must be made to dye cut the EVA.

Moreover, Kwanhathai suggested her to take the patterns to create wrapping paper or decorative wall stickers while waiting for reply from EVA manufacturers, which ended with problems in the production line, putting a pause to this exploration, and forced her to focus on other products.

Somruedee refined the patterns for two types of stickers: 1) big patterns for room decoration 2) small patterns for screening onto glasses; all of which Kwanhathai was considerably impressed with both designs, and concluded that Somruedee products line will consist of sticker, glass, and card. The patterns and designs were a breeze, but before Somruedee can enjoy her success, she had to resolve and select manufacturer, cost controlling, technique, materials, durability, and ease of use, in the end she pass all obstacles with “Paper Cuts” as her first collection with card, glass and stickers in 10 different patterns, available at The Shop @ TCDC.

One major problem in building on commercial products from brilliant art thesis ideas is that students always invest everything into the work, but to produce it with thesis quality, require big investment and understanding in the production problems that most fresh graduates are not equipped to deal with. Therefore this workshop served as a training school for production and development process of real marketable products, starting from producing easy to control design in preparation for bigger marketing league in the future.


« Back to Result

  • Published Date: 2010-10-28
  • Resource: www.tcdcconnect.com
  • “ฉันเคยได้ยินเรื่องเล่ามากมายเกี่ยวกับผู้หญิงมุสลิมที่ไปทำผมในซาลอน แต่ทันทีที่มีผู้ชายเดินผ่านประตูเข้ามา พวกเธอก็ต้องรีบคว้าผ้ามาคลุมผมที่ยังเปียกอยู่แล้ววิ่งไปหลบในห้องข้างหลัง” 
    ">
    “ฉันเคยได้ยินเรื่องเล่ามากมายเกี่ยวกับผู้หญิงมุสลิมที่ไปทำผมในซาลอน แต่ทันทีที่มีผู้ชายเดินผ่านประตูเข้ามา พวกเธอก็ต้องรีบคว้าผ้ามาคลุมผมที่ยังเปียกอยู่แล้ววิ่งไปหลบในห้องข้างหลัง” 
  • เรียนรู้วิธีการออกแบบประสบการณ์ให้เหมาะสำหรับผู้บริโภครุ่นใหม่ ที่มีเวลาน้อย และใช้ชีวิตอยู่บนโลกออนไลน์มาก กับธุรกิจตัดเย็บชุดสูทจาก “Fred&Francis” ที่เสิร์ฟบริการแปลกใหม่ แตกต่าง และตอบโจทย์กลุ่มลูกค้าได้อย่างน่าจับตามอง
  • สำรวจมุมมองนักคิด “วิชัย พูลวรลักษณ์” นักพัฒนาอสังหาริมทรัพย์ เจ้าของอาณาจักรไลฟ์สไตล์ W District ย่านพระโขนง กับโปรเจ็กต์ใหม่ที่จับมือร่วมกับ TCDC ในการเปิดพื้นที่แห่งการเรียนรู้และบ่มเพาะไอเดียจากแนวคิดเรื่องการเข้าใจประสบการณ์ผู้ใช้ (UX) อย่างจริงจัง
  • “โอชานคร” ผ้าพันคอศิลปะลายจัดจ้าน แรงบันดาลใจจากชายหาดและเทศกาลดนตรี