Articles

« Back to Result | List

ต่อยอดสินค้าทำมือสู่ตลาดทำกิน : สัญลักษณ์ของ “ประเทศไทย” ในมุมมันส์

เรื่อง : อาศิรา พนาราม

SYMBOLofSIAM1

ณัฐ แสนชื่น หนุ่มเจ้าของบล็อก “Very Happy” (แปลตามนามสกุล) บอกว่าตัวเขาเป็นคนที่สนใจกราฟฟิกดีไซน์ ซึ่งสำหรับเขาแล้ว กราฟฟิกดีไซน์ไม่ได้เท่ากับศิลปะ ไม่ได้เท่ากับโฆษณา และไม่ได้เท่ากับคอมพิวเตอร์ แต่มันคือเรื่องของการสื่อสารล้วนๆ เขาจึงเลือกที่จะสื่อภาพสะท้อนของสังคมไทยออกมาเป็นสัญลักษณ์ 76 ชิ้น ตามจำนวนจังหวัดของประเทศไทย (ซึ่งกำลังจะกลายเป็น 77 ในเร็ววันนี้)

ด้วยความที่ณัฐเป็นคนช่างสังเกตและมองสิ่งที่เกิดขึ้นในประเทศไทยอย่างตรงไปตรงมา ผลงานออกแบบกราฟฟิกในสมุดรวมภาพสัญลักษณ์ที่ชื่อว่า “ประเทศไทย” นั้นจึงออกจะสดๆ เจ็บๆ แสบๆ คันๆ มีทั้งด้านดี ด้านร้าย และด้านพิลึก เช่น รถเมล์ที่บรรทุกคนเยอะจนเอียง มอเตอร์ไซด์ซ้อนสาม ตุ๊กตามาสคอตของแมคโดนัลด์ที่ทำท่ายกมือไหว้ ฯลฯ ซึ่งไอเดียเหล่านี้ล้วนมีพลังในแง่การนำมาพัฒนาต่อเป็นสินค้าอื่นๆ ได้ โดยกลุ่มเป้าหมายหลักน่าจะอยู่ที่นักท่องเที่ยวต่างชาติ หรือคนไทยรุ่นใหม่ที่นิยมสินค้าไอเดียแนวหยิกแกมหยอก

ขวัญหทัย ตัณฑ์เกยูร ที่ปรึกษาโครงการฯ เห็นว่าความเป็นกราฟฟิกของสัญลักษณ์เหล่านี้ง่ายต่อการนำมาทำเป็นของที่ระลึก เช่น พวงกุญแจที่ทำด้วยยาง สมุดเล่มเล็กที่รวมสัญลักษณ์พร้อมข้อความอธิบาย หรือแผ่นแม่เหล็กติดตู้เย็นกับแนวคิด ‘How we live in Thailand’ เป็นต้น ซึ่งงานสไตล์นี้ควรใช้สีสันที่หลากหลาย อาจจะจับกลุ่มให้เป็นชุด เช่น ชุดการเดินทาง ชุดอาหาร ฯลฯ ที่สำคัญควรจะเลือกสัญลักษณ์ที่ดูสนุกมากกว่าเป็นการประณามประเทศตัวเอง

จากคำแนะนำเบื้องต้น ณัฐได้กลับไปดูรายละเอียดของทุกสัญลักษณ์และปรับแต่งบางชิ้นให้มีรายละเอียดชัดเจนลงตัว ดูง่ายมากขึ้น กระนั้นในบางสัญลักษณ์ขวัญหทัยก็ยังไม่แน่ใจว่าคนดูจะเข้าใจตรงตามที่ผู้ออกแบบพยายามสื่อหรือไม่ ดังนั้น เธอจึงแนะให้ณัฐทำงานแยกออกมาเป็นคอลเลคชั่น เพื่อให้มีขอบเขตการนำความคิดที่ชัดเจน เช่น Symbol of tourist, Symbol of food, Symbol of flower หรือ Symbol of traffic เป็นต้น

SYMBOLofSIAM2

“สติกเกอร์” สินค้าที่ช่วยกระจายการสื่อสาร
สำหรับประเภทของสินค้า ณัฐต้องการทำเป็นสติ๊กเกอร์ (อาจเป็นผ้ากำมะหยี่) และเข็มกลัด เพราะเป็นการดึงสัญลักษณ์ที่เขาออกแบบไว้ในหนังสือให้ออกมา “สื่อสาร” ในวงที่กว้างขึ้น ส่วนในเรื่องของสีสัน ขวัญหทัยเล่าให้ณัฐฟังว่า “ของที่วางในร้านค้าดีไซน์ส่วนมากมักมีสีสันฉูดฉาด ไม่ค่อยมีที่ใช้คู่สีเดียวล้วนๆ ซึ่งหากเราอยากใช้เพียงคู่สีเดียวก็ทำได้ แต่ควรไปดูสถานที่วางขายจริงก่อนว่า สีของสินค้าในร้านเป็นประมาณไหน แล้วเราจะเลือกใช้สีสันอย่างไรให้สินค้าของเราโดดเด่นขึ้นมาได้”

สินค้าที่พัฒนาขึ้นในครั้งนี้ณัฐจะใช้ชื่อว่า Symbol of Siam ส่วนเรื่องของชื่อแบรนด์เขาจะกลับไปลองคิดอีกที อาจจะใช้ชื่อ Very Happy (ตามนามสกุลแช่มชื่น) ขวัญหทัยแนะนำต่อว่า “ชื่อแบรนด์และชื่องานนั้นมีความสำคัญ ผู้ออกแบบควรเล่าเรื่องราวเบื้องหลัง เหตุผลในการเลือกชื่อแบรนด์ หรือชื่องานอย่างคร่าวๆ ไว้ที่ด้านหลังของผลิตภัณฑ์ ทั้งนี้เพื่อสร้างการรับรู้ ความเข้าใจ และความผูกพันระหว่างตัวแบรนด์กับผู้บริโภคในระยะยาว”

ในด้านการผลิตนั้น ในฐานะที่ณัฐเป็นผู้ผลิตที่ยังมีทุนน้อยในช่วงเริ่มต้น ขวัญหทัยจึงแนะนำว่าไม่จำเป็นต้องผลิตออกมาจำนวนมาก “ให้ประเมินจากงบประมาณที่มีอยู่ว่า จะผลิตออกมากี่ชุด ชุดละกี่แบบ และให้สังเกตการตอบรับของผู้บริโภคเมื่อวางตลาด ถ้าชุดใดขายดีก็อาจผลิตเพิ่ม หรือเมื่อเราเห็นทิศทางความนิยมของตลาด ก็อาจทำให้เกิดไอเดียใหม่ๆ ผลิตสินค้าขึ้นสนองความต้องการนั้นๆ ได้”

ก็ไม่แน่ว่าสติกเกอร์แนวแสบๆ คันๆ ฝีมือของณัฐ แช่มชื่นในชุดนี้ อาจจะโดนใจคนรุ่นใหม่เพียงพอ จนเบียดสติกเกอร์ติดหลังรถแบบเดิมๆ ให้ตกขอบไปเลยก็ได้

ที่ปรึกษาโครงการ : ขวัญหทัย ตัณฑ์เกยูร ผู้จัดการร้าน The Shop @ TCDC

Handmade to Profit: Satirical Symbols of Siam
Story: Asira Panaram

Nat Saenchuen, a young gentleman, owner of a blog entitled “Very Happy” (a literal translation of his surname) disclosed to us his passions for graphic design. To him, graphic design doesn’t merely equate to art, advertising, or computer, but communication. As seen in his 76 symbolic pieces, after the 76 provinces of Thailand (which is soon to be 77,) he chose to communicate via the mean of reflecting the image of Thai society. With keen yet, unbiased eyes, he observed and truthfully portrayed things that have gone around in Thailand. His graphic design work in the book entitled “Thailand” offers a breath of fresh air, satirical take and ironic views of good and bad sides, weird or quirky things that can only be found in Thailand. Things such as the over crowed bus that tilted in an obvious angle, the 3-seaters motorbike, the Ronald McDonald mascot doing a “wai”— Thai greeting hand gesture— just to name a few. This engrossing graphic collection book is a powerhouse of ideas that spun-off several product development ideas.

The targets of these products are foreign tourists and new generation Thais who appreciate tongue-in-cheek design products with ideas. Kwanhathai saw that these symbolic graphics can easily be translated into souvenirs such as rubber key rings, small sized graphic books with captions for each symbol, or fridge magnets, all under the concept of “How we live in Thailand.” They could be made in assortment of colors, or be grouped into various collections such as travelling, food, etc. But it is essential to choose symbols that express fun and happiness rather than those that would down-cast our homeland.

From these initial suggestions, Nat went back to relook at all symbols and refined some to be more distinct, yet easy to interpret. However, Kwanhathai still felt that some of the symbols may not be easy enough to understand, thus to provide the necessary cognitive references, she recommended to simply group them under various collection such as Symbol of Tourist, Symbol of Food, Symbol of Flower or Symbol of Traffic. For instance, the Traffic Collection should also include the “Tuk Tuk”, the 3-seaters motorbike, the tilted bus, and descriptive captions should also be added under each work.

Stickers: Merchandise of Mass Communication
As for product types, to best leverage the symbols that he had designed for the book, Nat decided on Sticker (possibly made with felt) and badges as vehicles to communicate his (and others’) observation to the larger audiences. As for the choice of colors, Kwanhathai shared to Nat that most design products in the market are vividly colored in multiple palettes all shouting for attention, so there’s an opportunity for Nat differentiate if he chooses single colors, but Nat is advised to research the real retail space prior to choosing the final color options. The “Symbol of Siam” is the name Nat decided upon this products collection, but for the brand name he may consider using “Very Happy” as tribute to his surname—Saenchuen. The brand name and collection name is essential, so designers may choose to express the stories behind the name choice on the back of the products to create awareness, understanding and bonding with the brand in the future.

At the production side, as a low-investment producer, there is no need for massive numbers production units. Simply let the budget limits on the number of collections, and units per collection and wait for the feedback from the market to decide on what to produce more of. Or once the direction is clear on the market’s preference, ideas for new products to serve unmet needs may arise. It is also possible that Nat’s stickers with satirical slant may hit the sweet spot of the new generation and swipe away all the stickers currently plastering on most bumpers and fenders… just perhaps.

« Back to Result

  • Published Date: 2010-09-30
  • Resource: www.tcdcconnect.com