Articles

« Back to Result | List

ต่อยอดสินค้าทำมือสู่ตลาดทำกิน : Happy Saliva ประติมากรรมผ้าสู่สินค้าแห่งความสนุก

เรื่อง : อาศิรา พนาราม

SALIVA1

ชณัฐพงศ์ เพชรจารุภัค หนุ่มน้อยเจ้าของผลงานศิลปะนิพนธ์ประติมากรรมผ้ากึ่งของประดับบ้าน บ่งบอกตัวตนแห่งความสนุกสนานของเขาผ่านการใช้สีสันที่ฉูดฉาด รูปปากสีแดงขนาดยักษ์ที่มีหยาดน้ำลายไหลย้อยนั้นไม่ชวนขยะแขยง แต่กลับชวนมองและกระตุ้นต่อมคิดให้นำพลังแห่งสีสันและความสนุกสนานนี้ไปต่อยอดเป็นผลิตภัณฑ์ที่มีความเชื่อมโยงกัน อย่างไรก็ดี ก่อนที่จะเริ่มประยุกต์ไอเดียสนุกนี้ออกไป ขวัญหทัย ตัณฑ์เกยูร ที่ปรึกษาโครงการต่อยอดฯ ไม่ลืมที่จะถามถึงความชอบส่วนตัวของชณัฐพงศ์ นั่นก็คือเรื่อง “สี” ชณัฐพงศ์เป็นคนชอบใช้สีสันฉูดฉาดตัดกัน ขวัญหทัยจึงแนะนำให้เขานำจุดนี้มาเป็นหัวใจในการพัฒนาสินค้า

วิธีที่ง่ายที่สุดในการต่อยอดสินค้าครั้งนี้ คือ การดึงสิ่งที่มีอยู่แล้วออกมาใช้อย่างตรงไปตรงมา เช่น รูปปากที่เป็นธีมหลักของชณัฐพงศ์อาจนำมาทำเป็นหมอน โครงร่างโค้งวนของหยดน้ำลายอาจกลายไปเป็นกระเป๋า รายละเอียดปลีกย่อยอื่นๆ อย่างฟองฟ่อด ผีเสื้อ ลูกเป็ด แมวน้อย ก็สามารถนำไปทำเป็นเครื่องประดับได้ สิ่งเหล่านี้ ขวัญหทัยฝากให้ชณัฐพงศ์เอาไปคิดต่อเป็นการบ้าน โดยให้ยึดเทคนิคเดิม คือ การเย็บผ้ายัดไส้ใยสังเคราะห์ ส่วนสีสันที่เขาชอบก็ให้ลองจับคู่เป็นสีโทนร้อนและสีโทนเย็นแยกกัน เพื่อเพิ่มอารมณ์หลากหลายให้กับคอลเล็กชั่นสินค้า

SALIVA2

นอกจากเรื่องการเล่นสีสันแล้ว ชณัฐพงศ์ยังได้รับคำแนะนำให้ทดลองเล่นกับวัสดุผ้าแบบต่างๆ เพิ่มขึ้น เช่น ใช้ผ้าแก้วที่ให้ความแวววาว ใช้ผ้าลายสลับกับผ้าพื้น หรืออาจใช้หนังเทียมพิมพ์ลายงู ลายหนังจระเข้ ลองผสมวัสดุแปลกๆ ที่ไม่ค่อยมีใครใช้ลงไปด้วย ซึ่งตรงนี้ขวัญหทัยมองว่า “สินค้าของชณัฐพงศ์จะเน้นอารมณ์สนุกสนานตามบุคลิกส่วนตัวอยู่แล้ว ฉะนั้น ยิ่งแปลกเท่าไร ก็ยิ่งเด่นเท่านั้น” ที่สำคัญสำหรับสินค้าที่ต้องสัมผัสกับตัวผู้ใช้ ขวัญหทัยยังเตือนด้วยว่า “ต้องใส่ใจเรื่องการใช้สอยอย่างดี เช่น ความนุ่มของหมอน ผิวสัมผัสเวลาใช้งาน ซึ่งสิ่งเหล่านี้จะส่งผลในขั้นตอนการออกแบบด้วย” เมื่อชณัฐพงศ์ออกแบบหมอนรูปร่างแปลกจนลงตัวดีแล้ว เขาได้ทดลองต่อยอดหมอนออกไปอีกเป็นกระเป๋าสะพาย (โดยเจาะช่องกระเป๋าเพิ่ม ติดซิป และสายคล้องกระเป๋า) เท่านี้กระเป๋าหมอนใบนุ่มก็มีฟังก์ชั่นใหม่สำหรับใช้หนุนนอนนอกสถานที่ได้ด้วย

นอกเหนือจากการสร้างผลิตภัณฑ์ต่อเนื่องจากเทคนิคเดิม ขวัญหทัยยังแนะนำให้ชณัฐพงศ์ลองผลิตเสื้อยืด เข็มกลัด สายรัดข้อมือเด็ก ฯลฯ ที่ดึงเอาเอกลักษณ์จากผลงานตั้งต้นมาใช้ เพราะเสื้อยืดและสินค้ากระจุกกระจิกเหล่านี้เป็นสินค้าที่ซื้อขายง่าย แถมการมีสินค้าหลากหลายประเภทในหนึ่งคอลเลกชั่น ยังจะช่วยให้แบรนด์ Happy Saliva มีพลังมากขึ้นด้วย

ที่ปรึกษาโครงการ : ขวัญหทัย ตัณฑ์เกยูร ผู้จัดการร้าน The Shop @ TCDC

For English, click page 2.

Handmade to Profit: Happy Saliva—spinning-off fabric sculptures into an array of amusing products

Story: Asira Panaram

SALIVA1

Chanutpong Petchjarupak, a young creator of “Happy Saliva” fabric sculpture-cum-home décor art thesis, a manifestation of his cheery personality that is well reflected since the conception to the vividly colorful execution. The gigantic red lip with dripping saliva drop is, far from being vulgar, delightfully eye-catching and stimulating. It’s powerfully vivid colors, fanciful sense of fun, and all the details can spark ideas on how to best leverage this art piece into a string of products.

But before building upon the ideas, Kwanhathai, the project consultant, did not forget to ask for his true interest that has served as the driving force behind this art piece. Color is the answer, Chanutpong loves to use contrasting color schemes, and thus Kwanhathai recommended him to use colors as the focus of his product development.

Drawing out the strength of the sculpture into delightful products
The easiest process of leveraging or building on into a product is to bring what’s already there out directly and truthfully such as turning the mouth which is the main theme into pillows, the curved outline of the saliva drop into pillows or bags, or details such as foaming bubbles, butterfly, duckling and little kittens into jewelries. These were some of the homework left for Chanutpong to further develop by utilizing the same technique used in the art piece: sewn fabric stuffed with synthetic fibers. He was also advised to experiment with colors, such as combining warm hues with other warm hues, and cool hues with other cool hues to add varieties of emotions to the products.

SALIVA2

Apart from the colors, Chanutpong was also advised to try out various types of fabric such as the shimmering organza, mixing patterned with solid colors fabrics, or try using faux snake and crocodile skin, or other uncommon fabric to best reflect the whimsy quirkiness traits of the designer, thus the more outlandish the materials are used, the more outstanding the product will be. More importantly, as the product will be in direct contact with the body, therefore emphasis must be put to the functional quality such as the softness of the pillows, and the textures upon touch and usage, which all of these will certainly have effects on the shape and form.

Once the irregularly shaped pillow is composed to satisfaction, Chanutpong then leverage the pillow design into bags by just adding a pocket with zipper and bag straps, and Voila… you can turn this soft and cuddly bag as a an outdoorsy pillow for any sleepy heads, anytime, anyplace.

Other than creating series of products from with the same techniques, Kwanhathai also suggested T-shirts, badges, and wrist bands with the design elements drawn out from the original art piece, since they are easy to buy and sell. And by having assortment of product types within each collection, the product range will become more cohesive and increase the brand power. In order to succeed, price setting is most crucial, start by calculating the total cost of production and work from there, but to have the right value and set price will be the homework for the future once the products are ready to be mass produced.



« Back to Result

  • Published Date: 2010-09-22
  • Resource: www.tcdcconnect.com